Sunday, July 19, 2009

Masjid dan Cinta


Dari abu Hurairah r.a, Rasulullah s.a.w bersabda " Secinta-cinta tempat di dalam sesuatu negeri di sisi Allah Taala ialah masjid-masjidnya, dan sebenci-benci tempat di dalam sesuatu negeri itu disisi Allah ialah pasar-pasarnya [Riwayat Muslim]

Hidupkanlah mata hati kita dan renungilah dengan kaca mata iman, apakah yang telah diisytiharkan oleh Rasulullah s.a.w melalui hadis ini?

Jika kita benar-benar mempunyai iman di dalam hati sanubari kita, dan bukan sekadar tercatat di kad pengenalan kita, pastilah kita akan amat mencintai Allah lebih daripada segalanya. Dan jika cinta kepada Allah adalah benar, pasti kita akan cinta dan suka sekali untuk berada di tempat yang paling dicintai oleh Allah. sebagaimana firman Allah yang bermaksud : dan orang yang beriman itu bersangatan cinta mereka kepad Allah [surah al-Baqarah: 165]

Bukankah sesorg itu amat sensetif dengan kesukaan orang yang dicintainya? dan sesorang itu akan berusaha sedaya upaya untuk membuat orang yan dicintainya itu gembira. Segala tumpuan akan dicurahkan untuk memastikan orang yang dicintai itu supaya gembira, suka dan bahagia.

Itulah syarat cinta dan bukti kecintaan yang sejati. Kaedah dan perinsip cinta ialah apa-apa sahaja yang ada kaitan dengan orang yang dicintai, maka akan turut dicintai sama.

Al-Syaikh Jalaudin al-Rumi pernah berkata"sesungguhnya cinta akan mengubah yang pahit menjadi manis,tanah menjadi emas,yang keruh menjadi bening kecintaanlah yang melunakkan besi,mencairkan batu, membangkitkan yang mati dan meniupkan kehidupan padanya.

Beliau berkata lagi"Tidak sesiapa berhak untuk menjadi orang yang dicintai,kerana untuk dicintai memerlukan pelbagai sifat dan keutamaan yang tidak diberikan kepada setiap orang. Akan tetapi, hendaklah setiap orang mengambil bahagianya daripada cinta dan menikmatinya.Jika tidak mampu menjadi orang yang dicintai, maka hendaklah kita mampu menjadi orang yang mencintai.

Justeru, kenapa kita tidak bersungguh-sungguh untuk menyukakan Allah dengan sering berada didalamnya dan memakmurkan rumah-rumah Allah.Dengan bersungguh-sungguh memakmurkan rumah Allah dengan menghadirkan hati dan melaksanakan amalan-amalan soleh didalamnya, maka semakin besarlah peluang kita mengembirakan Allah dan seterusnya mencapai cinta Allah.

Setelah mengetahui bahawa masjid ialah tempat yang paling Allah cintai, adakah hati kita masih berasa berat untuk memperbanyakan masa kita di masjid? Adakah setelah mengetahui bahawa masjid ialah tempat yang paling dicintai oleh Allah, kekuatan cinta Allah yang kita dakwa bertakhta di hati kita, mula berkobar dan mendorong kita untuk sentiasa berada dirumah-rumah Allah?

Cuba kita lihat, berapa banyakkah masa yang kita habiskan sehari-hari di masjid berbanding dengan masa yang kita habiskan di pasar-pasar, dikedai-kedai dan di kompleks membeli belah? Antara dua tempat ini, yang manakah lebih banyak masa kita habiskan? Antara dua tempat ini, yang manakah hati kita lebih berasa seronok didalamnya? Antara dua tempat ini, yang mana satukah hati kita tertambat dan rindu kita terpaut?

Pernahkah kita tanyakan soalan ini kepada diri, hati dan iman kita? Benarkah selama ini kita cinta kepada Allah?

1 Komen:

Abd Razak said...

Salam...

Betul apa yang sdri cakap tu, kini masjid hanya tertumpu kepada orang-orang tua sahaja...

Post a Comment

Lakaran Hati © 2008 Template by:
SkinCorner