Tuesday, April 20, 2010

Cinta


Cinta yang bertandang di lubuk hati setiap insan itu fitrah yg merupakan anugerah dari Maha Pencinta. Hakikatnya asal kejadian cinta itu bersih dan suci, tetapi malangnya ia cemari oleh debu-debu maksiat yang dicipta oleh manusia sendiri. Terkadang terfikir sendiri untuk apa menikmati cinta sebelum berkahwin? Bimbang ia menjadi tawar dan hambar. Bukankah itu menghilangkan barakah dan kemanisan di alam rumah tangga kelak.

Jika ditanya pada setiap orang tentang impian masing-masing dalam membina rumahtangga jawapan yang diterima pasti adalah ingin membina "baitul muslim" dan sebagai wasilah untuk peningkatan hidup juga mampu memberikan sesuatu yg bermanfaat kepada agama. Tetapi bagaimana untuk membina baitul muslim andai di permulaannya sudah dicemari. Barakah yang Allah SWT janjikan itu hanya ada buat ikatan yang terpelihara.

Untuk itu wahai para mujahid dan mujahidah, jika kalian belum berkahwin, kejarlah Allah SWT sebelum mengejar cinta Adam dan Hawa. Tanpa redha Allah SWT, andai dirinya kau miliki sekalipun, kau pasti takkan bahagia. Percayalah. Sia-sia segala usaha yang kau curahkan atas dasar yang tidak diredhai Allah. Ianya hanya meluputkan berkat daripada hidupmu. Peliharalah kesucian cinta yang kerap teruji di alam remaja, cintailah Allah, nescaya cinta pasangan soleh turut kau miliki.
Andai dirimu jatuh cinta kuatkanlah prinsip dirimu dengan hadis ini: "Sesiapa yang jatuh cinta, lalu dia memelihara kesucian dirinya dan bersabar hingga meninggal dunia, maka dia adalah seorang yang syahid." (Riwayat Hakim, Ibn Asakir, al-Dailami dan lain-lain)
Seorang penyair arab berkata tentang bahana cinta,
Cinta merupakan anugerah takdir,
Pertama kali datang terlihat bak air yang tenang.
Namun ketika seseorang yang bersangkutan menerjuninya,
Tenggelamlah ia didalamnya, tak tertolong lagi.
Berikanlah cintamu pada yang layak menerimanya. Cintai dia kerana agama pada dirinya kerana itu jaminan bahagia buatmu dunia dan akhirat. Daripada Abu Hurairah r.a bahawa Nabi SAW bersabda,
"Dinikahi wanita itu kerana empat perkara: kerana hartanya dan kerana keturunannya dan kerana kecantikannya dan kerana agamanya, maka pilihlah yang mempunyai (mengamalkan) agama, ia menyenangkan kamu."
Inilah ukuran yang diajar oleh Rasulullah SAW. Berbahagialah dirimu dan semoga dirimu dicintai Tuhan.."Aku mencintaimu kerana agamamu. Jika hilang agamamu dari dirimu, maka hilanglah cintaku padamu." (Imam al-Nawawi)

Serahkan hati mu pada ALLAH, nescaya akan diserahkanNYA kepada pemilik yang terbaik..Milikilah hatiku dengan izin ALLAH, milikilah cintaku kerana cintaNYA, milikilah diriku kerana agamaNYA, milikilah jiwaku keranaNYA..(^_^)

Tuesday, April 6, 2010

Al-Fatihah untuk Ulama Rabbani...


Beliau dilahirkan pada Jamadil Akhir 1331H dan dibesarkan oleh ibu bapa yang soleh dalam suasana yang solehah. Ayahnya bernama Sayyid Ahmad Bin Abd Rahman manakala Ibunya As-Syarifah A'lawiyah Binti Al-Habib Ahmad Bin Muhammad Al-Jufri

Terbuka mata hati Habib Abd Qadir untuk menjadi Insan yang bertaqwa dan soleh apabila beliau sering melihat ayahnya mendirikan solat, berpuasa, menyibukkan diri dengan ilmu dan majlisnya (ilmu). Ibunya pula sering membaca wirid-wirid siang dan malam, suasana beginilah yang memahat satu ukiran keimanan di dalam jiwa beliau.

Suasana beginilah yang diamalkan oleh para Salaf yang telah menjadikan rumah mereka sebagai sebuah sekolah yang mendidik anak-anak dengan pelbagai ilmu yang susah untuk diperolehi setelah dewasa. Semoga setiap dari kita mampu membentuk suasana keimanan di dalam rumah masing-masing.

habib Abd Qadir telah menuntut Ilmu di Madrasah An-Nahdah yang bermaksud “Kebangkitan”, sesungguhnya madrasah ini sebagaimana namanya. Guru-gurunya terdiri daripada Syeikh-syeikh besar dan Ulama-ulama. Method pembelajarannya ialah tarbiah, pembersihan jiwa dan ilmu. Di Madrasah ini Habib Abd Qadir mempelajari Ulum Hadis, Tafsir, Bahasa Arab dan segala ilmu berkaitan, Fiqh, Sirah, Sejarah dan sedikit daripada ilmu kira-kira dan falak dan juga selainnya. Madrasah ini juga mempunyai jabatan khusus untuk menghafal Al-Quran. Habib Abd Qadir telah menghafal Al-Quran dalam tempoh yang singkat. Walaupun Madrasah tersebut mempunyai keistimewaan yang luar biasa akan tetapi Ayah Habib Abd Qadir tidak pernah alpa dari tanggungjwab beliau untuk bertanya, mengikuti dan menguji segala pelajaran yang diperolehi oleh Habib Abd Qadir. Didikan dari rumah inilah yang tel! ah banyak melahirkan insan yang cemerlang.

Beliau adalah seorang yang mampu menghidupkan kembali hati yang lemah terhadap kepada kecintaan kepada Allah, sentiasa mengungkapkan kata-kata yang indah dan penuh hikmah. Lidahnya tidak pernah lekang dari berhujah menggunakannas-nas al-Quran dan as-Sunnah dan cerita-cerita bangsa. Beliau menggambarkan realiti ummat yang memedihkan dan memberi penawar kepada semua bala dan kepincangan akhlak.

Kasih sayang Habib melata di dalam hati manusia dari pelbagai bangsa dan warna kulit, sama ada yang hampir dengan beliau atau yang jauh, yang bersama beliau atau menentang beliau. Sebagaimana yang boleh dilihat di dalam majlis beliau terdapat pelbagai bangsa dan warna kulit.

SoLaT Di AWAL WaKtu...Kita BagaiMana?


Adakah kita sedaya upaya untuk mengerjakan solat-solat kita tepat pada waktunya..?

walaupun tiada sebarang keuzuran..
tiada sebarang alasan..
Tiada sedikitpun halangan..
Sekadar merayau kesana-kemari..
Hanya bermalas-malasan diatas katiL..
Hanya bersembang-sembang kosong..
mengadap Laptop..
Jika itu alasannya..tidak patut kita melewat-lewatkan masa mendiriKan solat..

Apa salahnya kedengaran sahaja azan berkumandang, bersegera mengambil wudhu dan tunaikan lah solat..

Janganlah bertangguh..

Nanti..
sekejaP..
kejaP Lagi..

itu tidak patut berlaku kepada solat kita..
Solat itu ‘Pertemuan’ kita dengan Allah..
Bicara’ kita pada Rabb yang Maha Hebat itu..
Solat itu tanda Cinta kepada Allah ..
Solat itu tanda rindu kepada Allah..

Jika kita Cinta..Pasti ingin selalu bertemu..
Jika Kita rasa Rindu pasti tidak sabar-sabar untuk bertemu..
meluah rasa Cinta dan rindu..
tertunggu-tunggu episod pertemuan yang seterusnya..

Kita sayang ALLAH..
Kita cinta ALLAH..
Kita rindu ALLAH..

Tunaikanlah solat di awal waktu..

solat subuh seawal waktunya..
kemudian hati tidak sabar menunggu waktu zuhur..
Kemudian..hati gelisah menunggu waktu asar..
Hati gundah menanti waktu maghrib..
Hati berdebar menghitung detik-detik untuk menunaikan solat isyak..

Subhanallah..
Alhamdulillah..


Jika kita menunggu ‘waktu pertemuan itu’..pasti kita tidak ingin bertangguh ..

Kita bertangguh mengerjakan solat..
Allah juga akan ‘bertangguh’ memberi pertolonganNya..
Jadi, sila jangan pelik jika jika selalu terhimpit dengan pelbagai kesusahan hidup..
Selalu tidak tenang..
Serabut..
Dihurung masalah..

Cuba MuhasaBaH diri daN periKsa soLaT kiTa..
Bukankah dengan solat dapat mententramkan hati dan jiwa apabila kita ditimpa kesusahan.
 Firman Allah dalam Surah Al Maarij : 19- 22 “Sesungguhnya manusia itu dijadikan bertabiat resah gelisah (lagi bakhil kedekut); Apabila dia ditimpa kesusahan, dia sangat resah gelisah,  Dan apabila dia beroleh kesenangan, dia sangat bakhil kedekut  Kecuali orang-orang yang mengerjakan sembahyang (solat)”

Lakaran Hati © 2008 Template by:
SkinCorner