Tuesday, July 6, 2010

"Maafkan ku"

Seandainya diri kita pernah ditipu orang…
Seandainya diri kita pernah dikhianati orang…
Seandainya diri kita pernah difitnah orang…
Seandainya diri kita pernah dihina orang…
Seandainya diri kita dizalimi orang…
Seandainya diri kita dipersalahkan orang..
Sakitnya hati hingga tidak bertegur sapa selama berhari-hari…berbulan-bulan…bahkan bertahun-tahun pun ada

Retak serta lukanya hati hingga berdendam seluruh keturunan hingga generasi ke generasi. Bencinya hati hingga tidak mahu bertentang wajah bahkan bayang-bayang pun tak mahu melihatnya kerana dosanya terhadap kita terlalu pedih bila terkenang-kenang.

‘Sedangkan ALLAH mengampunkan kita jika kita sungguh bertaubat dan memohon padanya....Alangkah nabi juga memaafkan umatnya inikan pula kita…

Kita hanya manusia biasa!..manusia yang penuh dosa..manusia yang penuh kelemahan dan kehinaan...manusia yang penuh silap dan salah….

Moga ALLAH membuka pintu hati kita untuk berlembut hati memaafkan semua orang tak kira apa dosanya....Moga ALLAH melembutkan hati orang2 yang kita ada Dosa agar memaafkan kelemahan kita jua...

Adakah engkau sudah berbuat baik kepada orang yang berbuat JAHAT kepadamu?Adakah engkau telah memaafkan orang yang telah MENGANIAYAMU?
Adakah engkau telah menghubungkan silaturahim kepada orang yang memutuskan hubungan denganmu?

Adakah engkau telah menginsafkan orang yang telah MENKHIANATIMU?
Adakah engkau telah bercakap atau menegur orang yang telah MENGUSIRMU (tdk mahu menegurmu)?

Sesungguhnya, ALLAH tidak memandang kepada wajah kamu dan tidak kepada kecantikan kamu akan tetap ALLAH memandang kepada hati kamu

Maka andainya ada manusia lain pernah berbuat dosa kepada diri kita lalu ia memohon maaf. Terimalah kemaafannya kerana kita hanyalah hamba yang tidak berupaya….sedangkan Allah itu lagi Maha PEMURAH dan Maha MENGASIHANI….maka layakkah seorang hamba berbuat demikian?

Jika manusia itu tidak memohon maaf kepada kita maka cubalah ikhlas untuk memaafinya kerana Allah itu lagi Maha PENGAMPUN…maka layakkah seorang hamba bersifat sedemikian?

Ingatlah….dan sedarlah diri ini jua tidak terlepas dari berbuat dosa…lalu kepada siapa kita memohon keampunan? kita mengharapkan Allah mengampuni dosa kita lalu….Mengapa terlalu sukar memaafkan?

2 Komen:

Enis said...

Kita sepatutnya memaafkan dan melupakan... Manusia memang tak lepas daripada melakukan kesilapan... malah setiap yang berlaku ada hikmah yang tersembunyi disebaliknya...

Rendahkan hati, memberi kemaafan dan menginsafi apa yang berlaku adalah yang trbaik.

Semoga kita semua di dalam rahmat dan kasih sayang Allah.

shereen said...

aminnnnn....

Post a Comment

Lakaran Hati © 2008 Template by:
SkinCorner