Thursday, August 6, 2009

Menjelang Ramadhan

Syaaban sudah menjenguk, bermakna ramadan semakin hampir tiba. Dengar macam tidak lama lagi, namun bagi umat islam ada beberapa perkara yang perlu diberi perhatian menjelang tibanya ramadan tidak lama lagi.

Sebenarnya boleh dikatakan kedatangan bulan Rejab dan Syaaban adalah bulan untuk melatih diri kita sebelum kedatangan Ramadan. Malah Rasulullah S.A.W sendiri memang memperbanyakan puasa pada bukan Syaaban, seperti kata Aishah, bahawa baginda tidak pernah puasa sebulan begitu banyak melainkan pada bulan Syaaban. "Laksanakanlah amalan sedaya yang kamu mampu, sesungguhnya Allah tidak jemu sehinggalah kamu jemu, dan sebaik-baik solat [sunat] pada sisi Rasulullah s.a.w adalah yang berterusan meskipun sedikit, kerana baginda apabila solat, baginda akan selalu melaksanakannya."

Oleh itu perlulah kita membuat persediaan untuk menyambut kedatangan Ramadan. Persediaan diri secara mental dan rohani lebih penting dalam menyambut Ramadan. Latih lah diri secara fizikal dengan memperbanyakkan puasa sunat dalam bulan Syaaban berbanding dengan bulan-bulan yang lain. Syaaban adalah bulan mendampingi dan menjinakan diri dengan Allah melalui ibadat-ibadat fardu dan sunat.

Menjinakan hati seseorang melakukan ibadat dengan penuh takwa dalam bulan Syaaban dijanjikan rahmat dan keampunan yang amat banyak dari Allah seterusnya menghasilkan cahaya iman dari Allah kepada hambanya.Cahaya ibadat yang dikurniakan Allah itu akan menjadi penyelamat di hari akhirat kelak sebagaimana firman Allah Sesungguhnya orang yang paling mulia diantara kamu disisi Allah ialah orang yang paling takwa diantara kamu.Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagai Maha Mengenal [ surah al- Hujarat :13]

Bagi muslimah jangan lupa menggantikan puasa Ramadan yang lalu.Jangan abaikan kewajiban yang satu ini. Wanita memang banyak keistimewaanya kerana ada cuti solat dan cuti puasa. Walaupun cuti solat tidak perlu di ganti tetapi cuti puasa Ramadan yang lalu wajib diganti.

Mulakan tadarus mulai sekarang. Amalan tadarus al-quran antara perkara yang selalu di beri keutaman pada bulan Ramadan. Tidak kurang juga yang berazam untuk memhabiskan membaca al-quran 30 juzuk dalam bulan Ramadan.

Namun sebagai muslimah sekali lagi ianya di batasi kekangan tertentu. Dalam 30 hari puasa mungkin seminggu kaum musimah bercuti. Bagaimana supaya dapat menghabiskan bacaan al-quran dalam bulan Ramadan. Lebih baik mulakan lebih awal di bulan Syaaban supaya menjelang Syawal nanti dapat di habis membaca al-quran.

Bermuhasabah diri dan renung kembali persediaan dan amalan yang sepatutnya di lakukan sebelum , semasa dan sesudah Ramadan. Jangan terlalu gelojoh membuat persiapan raya dan rancang itu ini untuk menyambut Syawal.

Berdoalah mudah-mudahan kita sempat bersua Ramadan yang bakal tiba dan menanam azam bahawa Ramadan ini jadi yang terbaik dalam hidup. Inilah pakej hadiah yang diburu oleh para salafusoleh.

Peluang berharga bertemu Ramadhan hanya sekali dalam setahun.Tiada siapa yang pasti akan dipanjangkan umur.oleh itu berdoalah sebagaimana diajarkan Rasulullah s.a.w "Wahai Allah! berkatilah atas kami pada bulan Rejab dan Syaaban serta panjangkanlah umur kami hingga sampai ke bulan Ramadhan [Riwayat Imam al-Baihaqi].

2 Komen:

Razak said...

Salam...mudah-mudahan Allah sampaikan umur kita ke bulan yang mulia itu nanti

Kuhasya said...

wsalam Razak
mudah-mudahan kita dapat menikmatinya lg dan mampu membaiki amalan yang lalu

Post a Comment

Lakaran Hati © 2008 Template by:
SkinCorner